Ingen udkant i Thy

Af Jens Kr. Yde, Niels Klingenberg Vistisen og Per Skovmose, alle kandidater til kommunalbestyrelsen (C).

Thy i sig selv er måske nok udkantsdanmark (eller vandkant) men for os Konservative skal der ikke være nogen udkant i Thy. Det er Thy simpelthen for lille til. Der er godt nok holmboer, byboere, bønder, fiskere og fabriksarbejdere – men vi er alle sammen Thyboere, rundet af den samme wæjstenwind. Men vi skal også gøre en politisk indsats for, at der ikke er centrum og udkant i kommunalpolitik og forvaltning. Vi mener at der skal være lige fokus på hele Thy, og ikke et centrum og en udkant. Det står vi som Konservative på mål for. Vi kommer fra alle hjørner af kommunen, og vi står sammen. Vi er kun én vælgerforening, om end vi da godt kunne bruge lidt flere medlemmer.

Hvis du er fra Agger, hvornår har du så sidst været i Hanstholm? Hvis du er fra Hanstholm, hvornår har du så sidst været i Hurup? Hvis du er fra Thisted, hvornår har du så sidst været i Sjørring? Thy er stort, men ikke større end at vi ikke må skabe en kunstig udkant, eller et for stærkt centrum. Thisted by vil, i kraft af sin størrelse, være stedet hvor der er gymnasium, erhvervsskole og rådhus.

Hanstholm og Nordthy er en vækstmotor med havnen og fiskeriet, og en landskendt madbar. Udbygningen af havnen vil skabe nye arbejdspladser, og det er bl.a. en kommunal opgave at sørge for at infrastruktur følger med. Der er i forvejen et fantastisk bunkermuseum af høj international klasse, et fyr der er under renovering til kunstnerboliger, og et testcenter for Vindmøller, som tiltrækker tusindvis af turister. Der er gang i den i Nordthy og Hanstholm.

Sjørring, Hundborg, Snedsted og Vorupør er kernelinjen ud i Nationalparken og Cold Hawaii. Det er aktive bysamfund, hvor borgerforeninger laver byforskønnelse, grønne fælleder, og hvor der søges penge hjem til kunst og sociale aktiviteter. Er der mere crossfit på Sjørring Fælled end i Thisted? Deltagerne er nok i hvert fald ældre. Konservative støttede bevarelse af svømmehal i både Snedsted og Sjørring. Men disse samfund kan i højere grad være attraktive bosætningsområder, med god infrastruktur, og lige op ad Nationalparken.

Hurup, Vestervig, Agger, Bedsted, er kernesunde byer. Her huserer titler som årets landsby, aktivitetscentre for veteraner, og store fabrikker, som HUMA, Idealcombi og Grønkjær og Helligsø tegl. Der er mange arbejdspladser, behov for flere arbejdere, og et godt handelsliv. Vestervig kirke er vært for skønne koncerter, og Agger Tange et helt særegent naturområde. Det er sydfra at de fleste turister oplever Thy først.

Vi vil ikke gøre forskel på land og by, på nord, syd, øst eller vest. Borgere er lige meget værd alle steder, og det samme er bosættere. Vi skal tiltrække både højt- og lavt uddannede, kunstnere såvel som friluftsmennesker. Og så en del turister til vores fantastiske natur. Vi skal stå sammen som hele Thy.

Hos de Konservative er vi imod en centralisering af de kommunale enheder og forvaltning. Vi tror i stedet for på bedre borgerservice ud i hele kommunen, måske med en nem mobil løsning. Vi kan som politikere ikke skabe væksten i de små landsbyer, men vi kan sørge for at vilkårene er tilstede, og sørge for at vi ikke trækker tæppet væk ved at lukke kommunale tilbud. Selvfølgelig kan hver en landsby ikke have sin egen skole, men det er hønen og ægget om dagtilbuddet kommer før bosætterne, eller omvendt. De skal bare være der begge dele, og det vil vi arbejde for. Hvad der måske er vigtigst; vi vil lytte grundigt til borgerne i processen, og gøre hvad der giver mening. Nogle gange skal vi ikke diskutere hvad ting koster, men også hvad det er værd. Og hvad det er værd for hele Thy.

Indlægget er ikke nødvendigvis udtryk for Konservatives holdning, men udelukkende skribenternes.