Bondefangeri om vindmøller

Af Niels Klingenberg Vistisen, kandidat til kommunalbestyrelsen (C).

Vindmølleplanen i Thy var i Thisted Dagblad både lørdag og søndag, denne weekend, og i TV Midt-Vest søndag aften. Artiklerne var for tilhængerne, som gerne så møller opstillet, bl.a. fordi der kunne købes lokale andele. Det beviser jo for det første bare, at vindmøller er ren investering, og intet har med klima at gøre. Det er en industri og bør behandles sådan. Det frækkeste var dog, at Kaj Kirk, fmd. for Miljø- og teknikudvalget, udtalte at man jo nu var nødt til at stemme for projekterne, fordi det ellers var at gøre grin med ansøgerne, som nu havde brugt tid og penge på projekteringerne.

Det er bondefangeri og spin af værste skuffe, og det er derfor på tide at minde om, at den nuværende vindmølleplan begyndte som en hemmeligholdt plan mellem politikere og projektmagerne. Da det gik op for os borgere, krævede det en aktindsigtsanmodning, før kommunen ville ud med planen. Dengang udtalte Kaj Kirk at man jo ikke ville gøre borgerne unødigt nervøse, og at man havde behov for fred og ro, så man kunne finde ud af hvordan man tacklede borgernes modstand mod møllerne. Med 21-22 projektområder over hele Thy, var der al mulig grund til, at borgerne skulle være nervøse. Man kan forestille sig, hvordan det ville have været, hvis projektmagerne og kommunen var kommet endnu længere i processen, før den var kommet til offentlighedens kendskab? Det gør mig også virkelig ondt, at der skulle så meget pres til, før en plan blev offentliggjort. At politikere i vores egen kommune virkelighed ville gøre så meget for at hemmeligholde noget for borgerne? Lad os bare sige at noget ikke er basuneret ud i offentligheden fra starten, men at nogle borgere, som kan blive berørt af det, så spørger til det. Så er det mig såre uforståeligt, at der ikke øjeblikkeligt orienteres om, hvad det drejer sig om, og hvad den politiske plan er. Er politik da hemmeligt? Det er selve borger-demokratiet der er på spil i vores kommune her. Har du tænkt over, hvilke andre hemmeligholdte planer der findes, som der arbejdes med politisk?

Hvis projektmagerne, som er forretningsmænd fordi møller er en industri, er blevet bondefanget ind i projektet, er det alene fordi Kaj Kirk og andre politikere, i foråret 2016 bildte dem ind, at 21 projekter med kæmpemøller havde en chance i Thy. Hvordan kan politikere love projektmagere at ”det kan lade sig gøre, bare det er lovligt”. Det er en hån mod borgerne og sammenhængskraften i Thy. Hvis projektmagerne er til grin, er det på grund af politikernes magtarrogance dengang, og ikke på grund af de politikere som i dag siger fra overfor processen, og som lytter til borgerne.

Vindmølleplanen og dens uskønne levebane, som forhåbentlig slutter tirsdag, har vist os præcis hvilke politikere vi har i kommunalbestyrelsen og hvad vi kan forvente af nogle af dem.

Ordentlighed i politik må være vejen frem, hvor sådan noget som vindmølleplanen ikke kan ske igen. Det må ikke ske igen. Der er for meget på spil – både for dig og mig  – og for Thy!

Indlægget er ikke nødvendigvis udtryk for Konservatives holdning, men udelukkende skribentens.